Kesä on täällä ja toivottavasti myös mahdollisuus hengähtää hetki ja ladata akkuja. Yrittäjän loma voi joskus jäädä haaveeksi, jos arjen asiat jäävät roikkumaan tai mieli harhailee vielä työasioissa.
Me Tilikaartilla haluamme, että sinä voit lomalla oikeasti olla vapaalla. Siksi kokosimme kolme tärkeää asiaa, jotka kannattaa hoitaa kuntoon ennen kuin vaihdat työpaidan aurinkohattuun. Muista myös, että meille voit ulkoistaa esim. myyntilaskujen hoidon lomasi ajaksi!
1. Laskutus ja maksuvalvonta ajan tasalle
Ennen kuin pakkaat laukun ja suuntaat mökille tai matkalle, käy läpi laskutustilanne. Onko kaikki työt laskutettu? Onko erääntyneitä laskuja, jotka vaatisivat muistuttamista tai maksusuunnitelmaa?
Jos käytössäsi on sähköinen taloushallinto, voit ajastaa laskuja lähtemään myös loman aikana tai delegoida tehtävän tilitoimistolle. Näin rahavirta ei katkea.
2. Palkanmaksut suunniteltu ja sovittu
Jos sinulla on työntekijöitä, huolehdi, että palkanmaksu sujuu lomankin aikana. Suunnittele lomat ja varmista, että kaikki tarvittavat tiedot ovat kirjattuna ajoissa. Lomarahat, sijaiset ja lomakorvaukset – kaikki nämä kannattaa selvittää hyvissä ajoin.
3. Yhteydenotot selkeästi sovittu
Aseta sähköpostiin lomavastaus ja mieti, miten asiakkaat saavat tarvittaessa yhteyden – vai saavatko ollenkaan. Kuka hoitaa kiireelliset asiat, jos sellaisia tulee? Meidän kanssamme voit sopia, että hoidamme tietyt asiat puolestasi loman aikana.
Loma ei ole luksusta – vaan tarpeellinen tauko
Yrittäjällä ei ole lakisääteistä oikeutta lomaan, mutta se ei tarkoita etteikö sitä tulisi ehdottomasti pitää. Loma on tärkeää aikaa jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Suunnittelemalla ja ennakoimalla voit viettää lomasi levollisin mielin ja palata töihin virkeämpänä.
Jos haluat apua taloushallinnon asioihin lomasi ajaksi, ota yhteyttä matalalla kynnyksellä.
Aurinkoista ja huoletonta lomaa! ☀️